keskiviikkona, huhtikuuta 13, 2005

Asystolessa deffaa?

Aaargh, mikä koulupäivä! Ihmiset on sekaisin, tavarat hajalla ja on vasta tiistai. Pää hajoo.

Aloitimme kahdeksalta tunnit tutustumalla erilaisiin sydämen rytmeihin, jotta esimerkiksi oikea hoitotapa defibrillaattorin näyttämän rytmin pohjalta mahdollistuisi. Rytmejä ei ole aina helppo tunnistaa ja tulkintatapoja näyttikin olevan aamulla monenlaisia. Naapurissa käyriä tulkittiin moniste väärinpäin ja joidenkin tulkinnankohteena oli jopa täysin aiheeseen liittymätön paperi. Ei mikään ihme, ettei tunnilla tunnistettu edes tavallisimpia rytmihäiriöitä!

Tämän jälkeen tuntia jatkettiin elvytysharjoituksilla. Elvytimme (rikkinäistä) Antti-nukkea* kaikki vuorollamme ja opettaja huuteli sivusta eri rytmejä ja ohjeita jotka olivat ihan päin helvettiä. Saimme myös ”mallikkaan” demonstroinnin intuboinnista jossa potilaan hampaat katkesivat useampaan kertaan. Onneksi kyseessä oli vain nukke ja opettaja huomasi itsekin puhuneensa ja tehneensä vähän väliä mitä sattuu. Tosi ammattitaitoista. Heräsi jo epäilyksiä, että niin opettajat kuin oppilaatkin olivat tulleet vähintään piri-päissään kouluun, kun kaikki tuntui olevan niin sekaisin.

Kellon lähestyessä neljää levottomien tuntien aiheuttama väsymys alkoi jo tuntua ja jututkin oli sen mukaisia. Huomasimme luokkakaverin kanssa heittävämme niiiin hysteeristä ja korkealentoista läppää, että fiksumpikin luulisi meitä avohoitopotilaiksi (salainen viesti ”Hassen” omistajalle). Tuntui kuin olisi ollut taas ala-asteella. Ehkä lyhyehköt päiväunet tekisi nyt terää..?


*Antti-nukke = elvytysnukke miltä voi oikeasti tarkistaa rytmin ja mitä voi myös defibrilloida eli antaa tasavirtasähköisku

1 Comments:

At 12.4.05, Anonymous antti said...

ja mä kun niin toivoin että *-merkki antti-nuken nimen perässä olisi myöhemmin selitetty;
* = nimi muutettu.
jouduin pettymään.

 

Lähetä kommentti

<< Home